lördag 27 januari 2018

Tomatsoppa

Barnen har länge sagt att de vill ha tomatsoppa till middag. De får tomatsoppa med pasta i skolan och de tycker båda två att den är god.

Den här hegen tog jag itu med att uppfylla deras önskemål. Igår kväll frågade jag om råd på Facebook. Vad kan man ha i en tomatsoppa med pasta som gör soppan mer "matig"? Jag fick många bra tips.

Och så här blev det: Jag utgick från Keldas toscanska soppa, som jag värmde upp. Jag lade till kokta pastaskruvar, den tacokryddade köttfärsen från gårdagens middag och gröna ärtor. Detta serverades med en klick gräddfil samt vitlöksbröd. Helt sanslöst gott!

Det där omdömet får jag stå för själv. Oskar tyckte att soppan var lite för stark. Han åt väl ungefär hälften av sin portion. Gustav sade att den var "80 procent" men han åt inte 80 procent av sin portion, långt ifrån.

Soppan fick alltså tummen upp av mig (jag kommer absolut att göra om den) och troligtvis tummen ner från barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar