söndag 28 januari 2018

En blivande shopaholic

Att handla för egna pengar är tydligen något som gav Oskar blodad tand. I går eftermiddag smidde han nya planer att spendera pengar. Han hade sett en Anna-docka (från filmen Frost) på vårt lokala ICA. Han hade kollat att den kostade 199 kronor och han ville köpa den. En 200-kronorssedel behövde han.

Han fick titta i sin spargris och där hittade han ett ansenligt antal 10-kronor. I sin börs hade han 70 kronor och igår kväll kompletterade han börsens innehåll, så att han hade tillräckligt med pengar för att köpa Anna. Han var lite missnöjd att det inte var en "200-lapp" men de pengar han hade fick väl duga då.

I Oskars planer ingick att gå till ICA själv, så fort butiken öppnade klockan 7 i morse. Där någonstans drog jag gränsen. Jag är fortfarande tveksam att släppa iväg barnen på egen hand, speciellt om det är mörkt ute. Det slutade med att Oskar och jag gick tillsammans efter frukost. Han hämtade Anna från hyllan, räckte fram sina sedlar i kassan och jag hjälpte honom att stoppa alla mynten i myntapparaten (den har säkert någon fin, korrekt benämning, som jag inte kan).

Han var mycket nöjd, när vi gick hem. Anna står nu på soffbordet. Där har hon stått hela dagen men i morgon ska hon få följa med hem till pappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar