onsdag 7 februari 2018

Ett ögonblick...

...som man minns i resten av sitt liv. Jag tänker på mordet på Olof Palme, Estonia, 11 september och mordet på Anna Lind - fyra tragedier, som etsat sig fast i minnet, inte bara som specifika händelser utan som långa skeenden, var jag var, vad jag gjorde...

Igår lades ännu ett sådant ögonblick till listan men den här gången var det inte en tragedi. Det var i stället ett wow, vad häftigt, vad stort och enormt ... ett sådant ögonblick var det och det var en ren slump att jag (och barnen) tog del av det.

Vi hade gått och lagt oss och jag tittade snabbt igenom mitt Facebook-flöde. Jag fick syn på en livesändning, som fångade mitt intresse. Det visade sig vara uppskjutningen av SpaceX Falcon Heavy.

I förra veckan började Jörgen och jag titta på en serie, som heter Mars. Det är en dramadokumentär, som blandar en dramatisering av människans första expedition till Mars 2033 med dokumentära filmer och intervjuer från 2016. SpaceX grundades av Elon Musk och är ett amerikanskt företag inom rymdfart. I Mars får man höra hur Elon Musk berättar om sina tankar om hur kostnaderna vid rymdfärder ska reduceras genom att till exempel startraketer återanvänds. De återvänder till Jorden efter att ha separerats från rymdfarkosten efter uppskjutningen.

Precis det fick jag och barnen se igår kväll och det var just det som gjorde det till en wow-upplevelse för mig. Det vi såg igår var The Falcon Heavy Test Flight. Falcon Heavy är den kraftfullaste raketen som finns i bruk och igår bar den med sig en personbil ut i rymden. Det är Elon Musks egen Tesla Roadster, som skickades upp i rymden och den ska läggas i en omloppsbana runt solen och kretsa runt i miljontals år framöver.

Allt det är häftigt men det riktigt intressanta igår var att testet att kunna återanvända raketer var lyckosamt. Två av de tre raketerna återvände och landade på de tänkta platserna. Fantastiskt att det lyckades.

Tanken är att Falcon Heavy i framtiden ska kunna skicka förnödenheter och utrustning till andra planeter. Testet igår var ett viktigt steg mot kommande expeditioner till månen och Mars. Just därför kommer uppskjutningen att vara ett ögonblick att minnas för livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar