tisdag 3 april 2018

Parques das Naçoes

Natten till fredagen, vår sista hela dag i Lissabon, låg jag vaken i en dryg timme. Vi hade inte bestämt vad vi skulle göra den dagen, så jag tog fram guideboken jag köpte kvällen innan och bläddrade i den. Jag såg två möjliga alternativ: Belém eller Parque das Naçoes. Det som avgjorde det för mig var att i Parque das Naçoes ligger det ett stort akvarium, Oceanário de Lisboa, och det anses vara det näst största i världen. Jag läste även på Trip Advisor att det finns ett stort köpcentrum, Centro Comercial Vasco da Gama, i närheten och shopping var något vi nästan helt ignorerat dittills, så det passade ju bra. Dessutom skulle vi även få se bron Ponte Vasco da Gama på nära håll.

När jag presenterade planerna för Jörgen på morgonen, tyckte han också att det verkade vara en bra idé. Efter frukost tog vi metrons blå och röda linjer till stationen Oriente.

Det var långa köer för att komma in på Oceanário de Lisboa men det gick ändå relativt snabbt. Man kan köpa biljetter online vilket jag skulle rekommendera. Förutom den permanenta utställningen fanns det även en tillfällig, Florestas submersas. Det var undervattensmiljöer uppbyggda av Takashi Amano. Den utställningen borde avnjutas i enskildhet och inte i trängsel, som det var nu.

När vi kom in till den permanenta delen av utställningen, kände jag mig som barn på nytt. I mitten av byggnaden finns det enorma akvariet, som man går runt i två plan. Jag hade kunnat stanna där precis hur länge som helst. Det är så vackert att titta på de många olika fiskarna.

Och när jag fick se havsuttrarna kom det ett spontant Åååh, som fick Jörgen att undra om det var jag som lät så.





Alldeles intill Oceanário de Lisboa ligger Pavilhão do Conhecimento, som är ett vetenskapsmuseum. Det hade också varit roligt att besöka men det fanns det inte tid till. Det får bli nästa gång jag besöker Lissabon, kanske tillsammans med barnen. I stället gick vi runt i Nationernas Park (jag skulle väl inte kalla det för just en park) och sedan upp till köpcentrat för att äta något men där var det så mycket folk att vi snabbt gick igen. Vi hittade en hamburgerrestaurang nere vid floden i stället. Efter maten tog vi en tur med linbanan som går från akvariet och bort till Vasco da Gama-bron. Vi lyckades pricka in en regnskur precis när vi åkte linbanan.


Sedan var det dags att åka tillbaka till hotellet. Efter en liten stunds vila åkte vi och köpte pastel de nata på vårt "stamställe". Pastel de nata är ett måste varje dag i Portugal, om jag får råda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar