måndag 2 april 2018

Påsklov i Lissabon

Det var någongång tidigt i höstas som jag sade till Jörgen att jag ville resa utomlands med honom. Vi tittade i våra kalendrar och kom fram till att påskveckan skulle vara en vecka då jag var ledig från jobbet och vi var barnlösa. Ganska snart kom vi också fram till att vi ville resa till Lissabon.

På tisdagsmorgonen i påskveckan tog vi tåget från Skurup. Det började snöa lite, när vi gick till tåget och när vi bytte tåg i Malmö var det snöblandat regn, som senare tycks ha övergått till snöfall. Vi flög med Air France till Charles de Gaulle i Paris och därifrån vidare till Lissabon. I Paris regnade det och Lissabon sken solen från en blå himmel. På morgonen var den nollgradigt, när vi lämnade Skurup, och i Lissabon var det 22 grader varmt på eftermiddagen.

Marquês de Pombal
Vår bas under dagarna i Lissabon var Hotel Nacional, som låg några minuters promenad från Marquês de Pombal, där det också fanns en metrostation. Det var ett helt okej hotell, där vi inte gjorde mycket mer än att äta frukost på morgnarna och sova på nätterna. Resten av tiden var vi ute och såg oss om i staden. På andra sidan Marquês de Pombal låg Parque Eduardo VII, som vi tyvärr inte hann besöka. Dit vill jag nästa gång jag är i Lissabon.


Jörgen vid ett av flertal monument
på Avenida da Liberdade
Från Marquês de Pombal går en lång aveny, som heter Avenida da Liberdade. Den passerade vi ett par gånger under vår första eftermiddag och kväll, då vi gav oss ut på en lång promenad. Från hotellet gick vi längs smågator tills vi kom ut på Avenida da Liberdade vid Monumento aos Mortos da Grande Guerra. Därifrån gick vi mot Monumento do Restauradores, vars metrostation vi åkte till vid ett flertal tillfällen de kommande dagarna, bland annat för att handla pastel de nata.


Pastel de nata är bakverk som är gjorda av smördeg och äggkräm. De har en distinkt smak av vanilj och de är vanvettigt goda. Vi hittade ett ställe, där man kunde köpa en låda med pastel de nata och även se hur de gjordes.













Första kvällen åt vi fisk. Jag valde grillad svärdsfisk och Jörgen en rätt vars namn jag har glömt men god var den. Restaurangen låg på en smal gata, som går nästan rakt söderut från Praça da Figueira (tror jag). Så fort man satte foten på den gatan, blev man i stort sett anfallen av män, som ville att man skulle äta på just deras restaurang. Vi valde den sista restaurangen på den gatan, eftersom mannen som "anföll" oss just där var riktigt trevlig. Dagen efter åt vi på en av de första restaurangerna på den gatan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar