fredag 6 maj 2011

Bara ett glas vin till ammande mammor


På Familjeliv diskuteras i ett par trådar om det är rätt att neka en ammande kvinna ett andra glas vin på en restaurang (eller om det var på krogen eller en bistro). Jag måste erkänna att jag har fått vända och vrida på den frågeställningen för att komma på vad jag tycker.

Om kvinnan uppträder berusat, då är det på sin plats att neka henne mer alkohol, liksom det är rätt att neka alla uppenbart berusade kunder alkohol, oavsett vilket kön de har.

Att neka henne alkohol för att hon ammar, anser jag är fel (så länge hon inte är uppenbart berusad). Man kan ju undra om hon hade blivit nekad det andra glaset vin, om hon i stället hade setts ge sitt barn ersättning i flaska.

Att neka henne alkohol för att hon har sitt barn med sig är också fel (så länge hon inte är uppenbart berusad). I så fall ska det alkoholförbudet gälla alla föräldrar, mammor som pappor, som är på restaurang med sina barn.

Skulle jag själv dricka två glas vin medan jag ammar mitt barn? Nej, det skulle jag inte. Men det beror på att jag efter två glas vin inte skulle vara kapabel att ta hand om mitt barn.

Familjeliv - Är det rätt att NEKA en ammande kvinna ett andra glas vin på en bistro?
Familjeliv - Ammande kvinna vart [sic!] nekad alkohol på krogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar