måndag 9 maj 2011

Lässtopp

Jag tror att jag måste ta en paus från att läsa på Familjelivs forum. Mitt skriftspråk kommer att ta skada annars. Att dagligen läsa texter, där särskrivning är vanligt förekommande, där "dem" används genomgående i stället för att den som skriver skiljer på "de" och "dem" (använd för sjutton "dom", om det ska vara så svårt), där rättstavning är ett minne blott, det kan bara inte vara nyttigt.

Alldeles nyss läste jag om "depretion". Jag vet inte vad som är mest skrämmande, att jag genast förstod vad som avsågs eller att jag fick tänka några sekunder för att komma på hur tillståndet ska stavas.

Det får bli mindre Familjeliv och mer skönlitteratur framöver. Men Kärringmaffian överger jag inte, såklart.

3 kommentarer:

  1. Jag upphör aldrig att förvånas över hur uselt folk stavar på FL ( alla kan inte vara dyslektiker ), visst händer det att tangenterna slinter iväg och man gör ett eller annat stavfel men depretion, förskylning mfl underliga stavelser hör knappast till den kategorin...

    SvaraRadera
  2. Jag kommer på mig själv att allt oftare vara tveksam på ett ords stavning och det är en ny upplevelse för mig. Kanske beror det på ålder. Men jag tror också att vi omedvetet/undermedvetet påverkas av det vi läser.

    SvaraRadera
  3. Det är svårt att hålla sig borta från FL *asg* Men jag fick en ny påminnelse idag:

    "någon som gjort magsäks förminnskning?"

    SvaraRadera