tisdag 10 maj 2011

Pojke eller flicka? Ett mysterium.


Jag stod i kön på Hemköp strax före lunch. Oskar satt i barnvagnen. Sin vana trogen "babblade" han konstant och sökte ögonkontakt med två kvinnor, som stod bakom oss i kön. De samspråkade en stund med Oskar men sedan började de tissla och tassla.

De var väldigt förbryllade. De kunde nämligen inte könsbestämma barnet de just hade pratat med.

Är det en pojke eller en flicka? hörde jag dem fundera bakom min rygg.

Jag hade svårt att hålla mig för skratt och funderade en kort sekund på om jag skulle vända mig om och be om ursäkt för att jag inte hade klätt mitt barn mer könsstereotypt, så att han enkelt, snyggt och ordentligt kunde placeras i rätt fack. Men jag slog det ur hågen, eftersom det hade varit befängt.

Jag får väl skylla mig själv som sätter rosa strumpor på pojken och har ett rött parasoll till hans vagn. Och brättet på solhatten kan ju nästan liknas vid en volang.

3 kommentarer:

  1. Folk är för roliga, en gång när Linn var runt året stod en tant pch pratade med "pojken". Till slut frågade hon vad han hette, Linn svarade jag varpå tanten blev ställd - Men hon har ju inget hår!!!
    Där kunde man inte skylla på kläderna, den dagen var Linn nämligen klädd i rosa från topp till tå *s*

    SvaraRadera
  2. Oskar har blivit kallad "lillasyster" vid ett tillfälle. Då var han 8-9 månader och klädd i rött från topp till tå.

    SvaraRadera
  3. Nu vet jag! Det är solhatten som skapar förvirring. Klädd i blått från topp till tå och med den vita solhatten på huvudet, blev Oskar konstant kallad för "hon" på lekplatsen igår.

    SvaraRadera