söndag 15 maj 2011

En skön helg


Det är söndag kväll och helgen börjar gå mot sitt slut. Det har varit en skön helg. Vädret har bjudit på en blandad kompott. Sol, duggregn, blåst, störtskurar, vindstilla, åska. Just nu är allting så vackert i naturen. Den nyutslagna grönskan är fortfarande ljust grön. Syrenerna är i full blom. Rapsfälten är nästan helt gula.

Igår bar det av till Måryd, eftersom det var dags för utflykt med de andra videungarna i vår skogsknyttegrupp. Håven skulle med. Tillsammans lyckades föräldrar och barn fånga grodyngel, vattenskorpioner, iglar, grodor, snäckor och andra för mig okända kryp.


Idag har vi åkt omkring på den skånska landsbygden under några timmar. Utan karta. Det var spännande. Och vackert! Vi körde på en massa småvägar och försökte undvika att åka mot Svedala och Anderslöv. Det var inte lätt. Det var nästan så att jag började tro att det gamla ordspråket lyder: Alla vägar bär till Svedala ... eller Anderslöv. Till sist fick vi ge upp och köra till Anderslöv. Ugglarp, Alstad, Lilla Alstad och Fru Alstad var också ortsnamn som "förföljde" oss på färden.


Gustav hade önskemål om att vi skulle baka paj. Inte mig emot. Jag hade gärna bakat en rabarberpaj men rabarberna på Hemköp i centrum såg ledsna ut. Dessutom hade det framförts önskemål om en blåbär- och hallonpaj ... så det blev det. Gustav hjälpte till att hälla och röra ... och att slicka skålen.


Jag hann ta ett foto på den färdiga pajen, innan vår husmus började knapra på den. Jag kan berätta att husmusen är lite över metern lång och har en blond kalufs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar