tisdag 24 maj 2011

Vulkanutbrott

På en bildlektion på mellanstadiet, fick klassen i uppgift att rita/måla något till ledordet explosion. Bild var aldrig, under alla åren i skolan, ett favoritämne och jag tyckte, som vanligt, att det var svårt att komma på vad jag skulle måla. Men det blev ett vulkanutbrott, målat i vattenfärg. Min minnesbild av min teckning är att den till största delen gick i svart med lite rött, gult och orange högst upp. Kopplingen mellan vulkanutbrott och explosion kan tyckas lite långsökt men den finns där.

I maj 1980, några månader innan jag började i fjärde klass, "exploderade" Mount Saint Helen. Det är en vulkan i staten Washington. Magma utvidgades med komprimerade gaser och det blev sprickor på vulkanens norra sida. Lägg till det jordbävningar och explosiva urladdningar av ånga. Den 18 maj, på morgonen lokal tid, orsakade en jordbävning att vulkanens norra sluttning blev ett jordskred. 57 människor dog och vulkanens aska ödelade flera hundra kvadratkilometer mark. Under utbrottet bildades även en pelare av vulkanisk aska och den nådde högt upp i atmosfären och askan spreds över elva delstater.

Utbrottet på Mount Saint Helens minns jag att jag hörde talas om i nyheterna. Jag såg antagligen även bilder på TV-nyheterna. Kanske var det därför jag fick idén att måla ett vulkanutbrott, när ordet explosion gavs som inspiration.

Källa: Wikipedia - Mount Saint Helens utbrott 1980

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar