söndag 14 april 2013

Vårkänslor


Idag kändes det verkligen som om våren gav sig tillkänna. Solsken. Mer än tio plusgrader. Vinden var dock lite kall.

Jag gav mig på att plocka undan barnens och mina vinterskor. Barnens vinteroveraller tvättade jag i förrgår och de hänger nu i klädkammaren och jag räknar med att de inte behöver användas igen. Oskar blev helt överlycklig när han fick se Gustavs gamla gummistövlar, som jag plockade fram ur gömmorna. Det är bilar på dem.

Strax före lunch tog jag med mig barnen till Nova för att köpa skor till mig och Gustav. Det var en utflykt som jag bävade lite för, eftersom det hade kunnat sluta hur som helst. Men barnen var på bästa samarbetshumör och på 20 minuter lyckades jag hitta ett par gummistövlar och ett par gymnastikskor till Gustav och ett par nya boots till mig.

När vi kom hem, var ett par av grannbarnen ute och lekte och Gustav och Oskar gjorde dem sällskap. Oskar var lite yrvaken och hans humör var inledningsvis inte att leka med. Han ville inte dela med sig av några av sina leksaker. Det gick som tur var över ganska fort. Gustav, däremot, visade sin kickbike för grannpojken och förklarade hur bromsen fungerar, innan han lånade ut den. Det var roligt att följa.

Maken tog fram grillen och fixade en mumsig lunch/middag åt oss - på grillen hamnade fläskkotletter, kyckling och korv och till det åt vi kokt broccoli och en sallad.


Klockan fyra hade maken ett spinningpass ute i Skrylle. Vädret var så underbart att vi bestämde att hela familjen skulle följa med. Medan maken cyklade på inomhus, gick barnen och jag en runda längs elljusspåret och sedan lekte barnen på lekplatsen.

Jag var på jakt efter vitsippor men hittade inga. Hasseln blommar däremot och vårfåglarna sjunger.

Gustav har hittat klättergenen. Han strålar av lycka varje gång han lyckas. Han vågar att utmana sig själv och det är härligt att se hur han växer med varje framgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar