tisdag 16 april 2013

Vilse i färg!

SVT har öppnat sitt arkiv. Jag har väl hört talas om att så skulle ske men jag har inte satt mig in i när eller i vilken omfattning. Men nu har det hänt!

Jag bestämde mig för att visa första avsnittet av Vilse i pannkakan för barnen. Jag har aldrig förstått hur det kommer sig att så många inte gillar Vilse i pannkakan. Jag tyckte om programmet som barn och efter att ha sett första avsnittet ikväll, ser jag gärna resten tillsammans med barnen. Gustav tittade och gillade.

Men ... programmet är ju i färg. Det hade jag ingen aning om. Vi hade svartvit TV, när jag var liten, så jag minns ju endast Vilse i gråskala. Det var faktiskt lite svårt att greppa att det faktiskt fanns färger i världen på andra sidan pannkakan.

Allt i SVTs arkiv är inte tillgängligt än. Jag sökte på Trolltider och Teskedsgumman men fick inga träffar. Och medan jag skriver det här kommer jag att tänka på Tårtan. Den måste ju ses igen.

Socker, grädde, nötter och mandelflarn.
Och så sist, men inte minst,
en liten ros av marsipan.
Smörkräm, krikon, snabbkräm och gott gelé. 
Frasses deg och en flaska saft,
och så en liten klick med sylt.

1 kommentar:

  1. Tårtan hörde till det första jag köpte på DVD när jag hade köpt mig en spelare

    SvaraRadera