torsdag 16 maj 2013

Namn på tårna

Fingrarna har ju namn men har även tårna det? Jag har inte hört något annat än stortå och lilltå. För tårna där emellan har jag aldrig hört några benämningar men har själv kallat dem pektå, långtå och ringtå.

Idag har jag lärt mig några andra alternativ:

  • Stortå, 2, 3, 4, lilltå.
  • Stortån, mellantån, timpen, tampen och lilltån i vrån.
  • Stortå, tvåtå, melltå, fyrtå, lilltå.
  • Lilltå, Teta, Tilleros, Långstång och Storgubben uppå taket.

Jag tror att jag håller fast vid min pektå, långtå och ringtå.

3 kommentarer:

  1. I div böcker med barnramsor har jag lärt mig en hel uppsjö med "tånamn" men jag brukar rätt o slätt kalla dom stortå, lilltå, ringtå osv som fingrarna med andra ord :-)

    SvaraRadera
  2. misstänker starkt att du har med dig de orden hemifrån, för det är precis dem jag har använt

    SvaraRadera
  3. Stortå, mellantå, timpen, tampen och lilltyta körde jag med när Isabelle var liten ;)

    SvaraRadera