fredag 24 maj 2013

Tjuvstartade


Jag tjuvstartade lite med Mors dag och uppvaktade min mamma redan idag. Jag har stickat ett par strumpor i Drops Alpaca. Färgen heter gammelrosa men den uppfyller inte de förväntningar jag får, när jag hör den benämningen. Det är en fin färg ... men gammelrosa...?


Sockorna är stickade med stickor 2 mm och det är det andra paret jag färdigställer. Enligt mönstret ska det räcka med två garnnystan av Drops Alpaca men det stämmer inte, åtminstone inte när jag stickar. Den här gången hade jag beställt tre nystan och kunde sticka utan att behöva oroa mig över att garnet skulle ta slut. 


Mamma, J och jag åkte och handlade jord och blommor idag. Gustav har odlat en solros på förskolan och den behövde flytta ut från sin provisoriska mjölkkartongkruka. Jag passade också på att köpa lite pelargoner och en ny, stor kruka att plantera dem i. Lobelior hittade jag tyärr inga. De passar annars så bra ihop med pelargoner.

Gustavs solros står nu i en lerkruka men kommer så småningom att få flytta till en rabatt. Denna rabatt är ännu inte grävd även om den har varit påtänkt i ungefär två års tid. Idag fick jag lite idéer om vad som kan planteras i den planerade rabatten, förutom Gustavs solros: björnbär, lavendel, akleja, rudbeckia och så lökar som ska ge oss pärlhyacint, påskliljor och tulpaner på våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar