onsdag 1 maj 2013

- Jag äter äggula på tisdagar

Det äts mycket ägg här hemma. Det blir ägg nästan varje dag till frukost. Barnen har fram tills nyligen ratat äggula. Oskar var den som ägguledebuterade först. Det visade sig att när ägget är löskokt, då går det bra att äta den gula delen av det. Så numera står det lika mellan hårdkokt ägg-förespråkarna och löskokt ägg-dito.

Gustav och jag äter hårdkokt ägg ... eller snarare, Gustav äter hårdkokt äggvita. I morse, vid frukostbordet, berättade Gustav att han äter äggula på tisdagar och det höll han fast vid genom hela frukosten (och åt alltså ingen äggula eftersom det är onsdag idag). Jag undrade lite var den åsikten kom från och fick min förklaring, när jag en stund senare pratade med min mamma i telefon.

Barnen var hos mormor ett par timmar igår och åt bland annat lunch där. Det åts ägg där också. Och Gustav hade berättat att han äter äggula på tisdagar och sedan hade han mumsat i sig två hela ägg. Där ser man!

Efter frukost idag hann vi även med lite högläsning. Barnen och jag var på biblioteket i lördags och kom hem med en stor trave böcker. Gustav står ju och väger på gränsen till att börja läsa. På sistone har han vägrat att försöka läsa, så jag har backat och tar inte upp det så ofta längre. Idag talade jag om för honom att jag kommer att fortsätta läsa för honom även när han har lärt sig att läsa. Genast tog Gustav fram en bok och letade upp tre olika ord som han läste (ljudade sig igenom) för mig.

2 kommentarer:

  1. det där med äggen ställde mig lite i går, eftersom jag trodde mig veta att han inte äter äggula, men han fick dem hårdkokta, som han önskade dem. Han blev lite misstänksam över färgen på den andra gulan; han trodde färgen angav att den var lös. Ett litet petande med en gaffel övertygade honom. Oskar åt sina flytande äggulor med sked och god aptit utan att spilla en droppe

    SvaraRadera
  2. Duktiga Gustav, snart har det säkert släppt helt med läsningen.
    Linn läser ju flytande och "kapitelböcker" utan bilder numera men vi har änd¨å en liten stunds högläsning vid nattningen - just den delen är alldles för mysig för att sluta med <3

    SvaraRadera