onsdag 8 maj 2013

Så sorgligt

Jag läser i tidningen om den tvåårige pojken som avled i en bil i Eslöv under gårdagen. Av det jag kan läsa i tidningen får jag intrycket att det är en sådan fruktansvärt tragisk händelse som beror på ett misstag.

En förälder glömmer att lämna barnet på förskolan på morgonen. Det är en morgonrutin som denne förälder normalt sett inte har och svängen om förskolan glöms bort. Barnet blir sittande i bilen medan föräldern går till sitt arbete.

Förskolan kontaktar inte barnets vårdnadshavare, när det visar sig att barnet är oplanerat frånvarande. Det är en rutin som verkar fungera på mina barns förskola. Tidigare i år sjukanmälde jag barnen på förskolans telefonsvarare men på något sätt kom informationen inte fram till barnens avdelningar. En av pedagogerna ringde hem till oss för att höra vad barnens frånvaro berodde på.

Igår var det rena rama sommarvärmen. Solsken och över 20 grader varmt. Det måste ha blivit så hett i den där bilen. Längre än så klarar jag inte av att låta mina tankar gå.

Hur kan man som förälder återhämta sig från en sådan här händelse? Går det alls att göra det? Jag kan inte ens börja föreställa mig hur det är att förlora ett barn, än mindre hur det är att förlora ett barn på grund av att jag som förälder har brustit i mitt föräldraansvar.

Det är så lätt att förfasa sig över denna glömska förälder och tycka både det ena och det andra men i det här fallet gör jag inte det. Mitt hjärta vill bara brista när jag tänker på vad barnets föräldrar går igenom just nu - och då har jag ändå inte en chans att föreställa mig det. Visst är det mycket svårt att tänka sig att jag skulle glömma barnen i bilen. Det ter sig som en absurd tanke. Och ändå händer det att föräldrar gör det, fullt fungerande föräldrar som fram till det där ödesdigra ögonblicket har varit bra, omsorgsfulla och kärleksfulla föräldrar till sina barn. Och sedan slås livet i spillror av ett ögonblick av glömska.

Jag avslutar detta med ett lästips - Fatal Distraction: Forgetting a Child in the Backseat of a Car Is a Horryfying Mistake. Is it a Crime?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar