tisdag 20 maj 2014

Kan någon förklara...

... och kanske hjälpa mig att förstå detta beteende?

Jag kör på en 90-väg och ligger sist i en rad av fem-sex bilar. Den som kör först envisas med att köra i 65-70 km/h på sin höjd. Det finns mötande trafik, så det är inte möjligt att köra om.

Så kommer en sträcka med mitträcke och på vår sida av vägen blir det två körfält. Det finns under en kort stund möjlighet att köra om. Vad händer då?

Bilen, som i flera kilometer har såsat fram i 65-70 km/h, accelererar till 90+ och håller den hastigheten tills det återigen blir enbart ett körfält, då den återigen sänker hastigheten.

Jag vet att det är lönlöst att irritera sig på detta men det är trots det just mycket IRRITERANDE! Jag har på kort tid noterat detta på exakt samma vägsträcka vid ett par tillfällen. Det är för mig så obegripligt att man gör på det viset.

1 kommentar:

  1. Det har Paul o jag diskuterat mer än en gång, från Sthlm ut till oss är det "1-2" väg. När det är enfiligt sjunker hastigtheten till 70 trots att det är 100km/t , när det sen blir tvåfiligt så ökas hastigheten till 100-110 bara för att sänkas sen när det blir enfiligt igen - varför ?

    SvaraRadera