söndag 25 maj 2014

Två mammor på vift

Både mamma och jag är solo idag. Vi bestämde för ett tag sedan att vi skulle träffas vid vallokalen klockan 8 idag för att rösta och sedan gå hem till mamma och äta frukost tillsammans. Redan tidigt på morgonen var det riktigt varmt. Solen skiner från en blå himmel. I mammas trädgård har några av rosorna slagit ut.

Det här med att rösta känns alltid lika speciellt. Jag minns när jag var liten och jag och min bror följde med mamma och pappa till vallokalen. Jag vill helst rösta på valdagen. Jag tror bara att jag har förtidsröstat en enda gång. Det kan ha varit den allra första gången jag röstade. Nej, det måste ha varit i valet 1991, alltså det andra valet jag var röstberättigad i. Jag bodde i Umeå men min vallokal var i Malmö, så det blev till att gå till postkontoret (sådana fanns på den tiden!) i Ålidhems centrum för att förtidsrösta.

Idag var jag först på plats i min valkrets och blev ombedd att kontrollera att valurnan var tom.

Det börjar närma sig skolavslutningsdags och min garderob är tom på lämpliga skolavslutningskläder. En tur till Nova rättade till det problemet. Jag tycker inte om att köpa kläder till mig själv. Jag tycker verkligen inte om det! Jag hittade ganska snabbt en tunika i linne, som jag ska ha på mig. Att titta efter nya långbyxor fanns inte på kartan, så de jag har får duga även om de inte är särskilt somriga.

Skor var också nödvändigt att inhandla. Det är i alla fall lite roligt. I slutet av förra sommaren kastade jag mina sandaler. De hade gjort sitt. Jag behövde ett par nya. Jag har länge vetat exakt vad det är jag vill ha. Det är lite farligt att ha en så klar bild och önskan, eftersom det är långt ifrån säkert att den går att uppfylla. Jag hade tur. Vi kommer ut till Nova. Jag tittar in genom skyltfönstret på den första skoaffär vi passerar - och där står mina skor! Nu står de här hemma hos mig.


1 kommentar:

  1. skorna är rätt lika ett minst ett par du har haft, i typen. blev inte alls förvånad över att du fastnade för dem. tur att de passade! - under åren jag valförrättade var jag tvungen att förtidsrösta, eftersom jag inte hade en chans att hinna till min vallokal. men det gick i år, och jag var också först till urnan. jag har tävlat med mig själv om att vara först flera gånger. söndag är söndag, skönt att lata sig, men det där med att kolla urnan lockar faktiskt. för ett par val sedan var jag inte ensam vid dörren klockan åtta, men min kombattant fick ge sig!

    SvaraRadera