söndag 24 april 2016

Barnkalas i Skånes djurpark

Ibland har man fantastisk tur med vädret. Prognosen för dagen löd regnskurar och 6-7 grader varmt. Inte det man vill höra, när man ska tillbringa dagen i Skånes djurpark. Jag hade förväntat mig regn redan när jag vaknade men då sken solen. Den sken fortfarande, när Oskar och jag gav oss hemifrån strax efter klockan 10. Några minuters snöfall och några minuters duggregn bjöds vi på men i övrigt var det växlande molnighet, solsken och hyfsad temperatur.

En av Oskars kompisar i förskolan hade sitt kalas i Skånes djurpark och vilket kalas det var. Fyra timmar i djurparken, lunch uppe på Björnberget, ponnyridning och så såg vi när björnarna, lodjuren, mårdhundarna, tvättbjörnarna och älgarna matades och det hela avslutades med godispåsar.

Ett av lodjuren var på dåligt humör alternativt lekhumör och gjorde utfall mot rutan genom vilken några av barnen tittade på djuren. Det var lite läskigt, tyckte flera av dem.

Oskar hade roligt med sina kompisar och med deras föräldrar. När det var dags för ponnyridning, ville varken Oskar eller födelsedagsbarnet rida på hästarna ... men väl på födelsedagsbarnets pappas axlar.

När älgarna skulle matas, fick även vi besökare hjälpa till. Det bjöds på äpplen som älgarna åt ur handen. Det gick även att klappa älgarna. Oskar klappade älgkon Hedda, som snart ska kalva, och han sade att hon kändes mjuk. Hedda är åtta år gammal och jag undrar om jag inte har sett henne som kalv.

Oftast besöker jag Skånes djurpark sommartid och då oftast soliga, varma dagar. Då är det ofta svårt att se djuren, eftersom de ligger och sover eller så har de lagt sig i skydd från solen. Idag var det tydligen perfekt djurskådarväder, eftersom de flesta djur tycktes vara ute. Järven och rödrävarna visade upp sig. Jag undrar om uttrarna också var ute och rörde på sig. Deras inhägnad gick vi tyvärr inte förbi.

Oskar och jag är nöjda med vår söndag och nu återstår för mig att fundera på om jag ska skaffa oss årskort till djurparken eller inte.

1 kommentar: