onsdag 6 april 2016

SJ, SJ, gamle vän...

I sommar ska jag åka till Vadstena med min pappa och barnen. Redan från början, när planerna började ta form för ett halvår sedan, var det självklart att vi skulle åka tåg till Vadstena. Idag kan jag inte påminna mig varför bilen inte sågs som ett alternativ. Man ska ju vara miljövänlig och åka kollektivt men jag kan inte påstå att detta var vårt främsta skäl att välja tåget.

Nåväl, tåg skulle vi åka och vi skulle vara ute i god tid för att få biljetter till ett bra pris. I helgen började jag söka på SJs hemsida. Att hitta en förbindelse till Vadstena tycks omöjligt. Till Linköping går det bra men vidare därifrån kan hemsidan, av någon okänd anledning, inte hjälpa mig. Och inte går det att komma hem från Linköping heller.

Idag gick pappa till centralstationen i Malmö för att hjälp där. Det visade sig att personalen i kassan stod lika hjälplös. Inga svar, endast spekulationer, kunde ges och pappa uppmanades att försöka köpa biljetter igen om fjorton dagar. Då kanske det skulle finnas mer information.

Efter detta kändes tåget inte längre som ett självklart alternativ. Det fick mig att börja räkna på vad det skulle kosta att åka bil. Om jag räknar med en kostnad på 10 kr/mil (lågt räknat, det inser jag också), så blir det halva priset av vad tågresan skulle kosta, om vi skulle kunna köpa biljetterna idag.

Om inte om vore om, så hade SJ haft fyra passagerare tur och retur Vadstena i juli. Nu lutar det allt mer åt att SJ har förlorat dessa passagerare, inte så mycket på grund av biljettpriset utan på grund av att det inte går att vara ute i god tid och köpa biljetter.

2 kommentarer: