torsdag 3 augusti 2017

Ett försenat födelsdagsfirande

Det är snart en månad sedan Jörgen fyllde år men det var först i tisdags vi fick möjlighet att fira hans födelsedag på tu man hand. Jag hade bokat bord på Stäket i Lund.

Väderleksprognosen förutspådde regn, mycket regn, för tisdagskvällen. När vi kom till restaurangen strax före klockan sju på kvällen, visade det sig att serveringen var utomhus under markiser. Det var riktigt mysigt att sitta där och höra regnet mot markistaket.

Stäket serverar italiensk mat vilket var anledningen till att jag valde just den restaurangen. Vi började med en förrätt och var sitt glas Prosecco (Rotari cuveé 28). Jörgen åt Carpaccio di manzo (tunnskivad, kall oxfilé med ruccola, hyvlad parmesan, pinjenötter och citron) och jag valde Bruschetta all'aglio (klassiskt vitlöksbröd).

Nästa rätt blev Risotto al funghi (risotto med säsongens färska svamp, parmesan och smör, toppad med ruccola och rostade valnötter) för Jörgens del. Jag hade svårt att bestämma mig för vad jag ville ha. Det fanns en laxrätt med aioli ... och jag är helt galen i aioli. Men till slut föll valet på Pasta paesana (färsk penne i en krämig sås med färska champinjoner, lök, salsiccia calabra, toppad med parmasan och persilja). Gudomligt gott! Jörgen tog en öl till maten medan jag höll mig till det jag hade kvar av Proseccon.

Efter två rätter var i alla fall jag mycket mätt och jag vet inte hur det fick plats efterrätt också i magen ... men det fick det. Jag åt Cuore caldo (husets fondant gjord på mörk och vit choklad serverad med gammaldags vaniljglass doppad i nötter). Den där fondanten ... sååååå god! Jörgen beställde Sorbetto al limone (husets sorbet gjord på färsk mynta och citron serverad med färska hallon) och lite Limoncello.

Det blev en kväll med bästa sällskapet och god mat ... och regnet höll sig hänsyndfullt borta både när vi var på väg till och hem från restaurangen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar