måndag 7 augusti 2017

... och i Köpenhamn

Det blev nästan lika många steg, 17000+, dagen efter, när vi åkte till Köpenhamn. Jag hade min klänning på mig och kunde i slutet av dagen konstatera att jag måste köpa kjolar och fler klänningar.

Tåget och metron tog oss från Skurup till Norreport och därifrån gick vi mot den botaniska trädgården och Rosenborgs slott. Det var ganska mulet, så vi bestämde oss för att börja med den botaniska trädgården, så att vi klarade av den medan det var uppehåll.

Jag blev lite besviken på Köpenhamns botaniska trädgård. Det fanns några platser med fin utsikt över parken men i övrigt kändes den lite skräpig, eftersom det mesta var överblommat. Palmhuset var mäktigt och på sina ställen nästan olidigt varmt. En riktigt vacker trädstam med bark som skiftade i rött blev för mig behållningen av det botaniska inslaget för dagen.

På andra sidan gatan från den botaniska trädgården ligger Rosenborgs slott, där flera Kristian-kungar har bott. Besökarna släpps in på slottet i grupper med tio minuters mellanrum. Ett vackert, mycket vackert tak samt en kaklad toalett var behållningen här. Vi passade också på att äta lunch i slottscaféet.

Efter påfyllningen av energidepåerna gjorde vi ett snabbt stopp på Torvehallerne innan vi strosade mot Kungens Nytorv. På vägen tittade vi in på Café Norden, där jag åt en god chokladkaka. Vi gick i folkvimlet i Nyhavn och hamnade på Ofelia Plads, där vi hade möjligheten att få skydd från en plötslig regnskur.


Innan det var dags att ta metron hemåt, gjorde vi ett stopp på Magasin du Nord för att proviantera i deras matavdelning. Jörgen föreslog att vi skulle stanna på Kastrup på vägen hem för att äta middag, så det gjorde vi. Valet föll på O'Learys där det blev hamburgare, öl och Gammeldansk.

Ungefär tio timmar efter att vi gav oss av från Skurup var vi hemma igen och landade i soffan för att titta på friidrotts-VM på TVn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar