lördag 31 mars 2018

Flygsäkerhet...?

Att ge sig ut och flyga omgärdas av en massa säkerhet. Man får inte ha med sig vad som helst i handbagaget, till exempel vätskor och saxar.

Mindre viktigt tycks det vara att veta vem det faktiskt är som är ute och reser. Jag åkte hela vägen till Lissabon utan att visa mitt pass en enda gång. Inte när mitt boardingpass skrevs ut. Jörgen scannade sitt pass i en apparat och fick ut både sitt och mitt boardingpass. Vid gaten i Köpenhamn och i Paris räckte det med att scanna streckkoden på boardingpasset. Med andra ord hade vem som helst kunnat följa med Jörgen till Lissabon i mitt namn.

Första gången jag använde mitt pass under den här resan var när vi skulle checka in på hotellet.
På vägen hem var det annorlunda. I Lissabon måste både pass och boardinpass visas, när det var dags att gå ombord på planet. På Charles de Gaulle i Paris var det regelrätt passkontroll, när vi skulle byta plan.

Därefter behövde passet inte tjänstgöra igen förrän vi kom till Hyllie...

Slutsats: Det är viktigare att känna till identiteten på någon som checkar in på ett hotell än på någon som går ombord på ett flygplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar