onsdag 31 oktober 2018

Årets oktoberhelg


För tredje året i rad har Jörgen och jag rest bort sista helgen i oktober. I år föll valet på Karlskrona och vi gav oss iväg direkt efter jobbet efter att ha köpt lite färdkost. Vädret var inte det bästa. Regn, regn och åter regn.

På fredagskvällen hann vi inte mycket mer än att checka in på hotellet, vila en stund samt äta middag på en pub, som hetter The Fox & Anchor. Jag åt en rätt som hetten Fox Classic Burger och Jörgen valde Foxens Fish 'n' Chips. Till det blev det ett öl, som heter Spitfire, som var gott och hade en underbar färg.

På lördagen hade det slutat att regna. Vi hade bestämt oss för att besöka Marinmuseum, som ligger på Stumholmen, och inom bekvämt promenadavsstånd från hotellet. Karlskrona Marinmuseum är en vacker byggnad och den ligger vackert belägen. Jag har varit där förut, sommaren 2012, men då kan jag inte påminna mig att byggnaden med ubåtarna var på plats.

Ubåtshallen var en upplevelse. Där finns två ubåtar; Hajen, som är cirka 20 m lång, och Neptun, som är 50 m lång. Neptun var imponerande! Det var svårt att fatta att den var så stor och då kan jag ändå tänka mig att det finns ännu större ubåtar. Det fanns mycket och intressant information att ta del av och man kunde även gå in i Neptun.

Efter mörkret i ubåtshallen var det en befrielse att komma in i det bortersta rummet i muséet. Det är ljust, ljust, ljust med spröjsade fönster från golv till tak. Här hittar man galjonsfigurer, som precis som Neptun är imponerande.

Vi skulle ha ätit lunch på Marinmuseum men ingen av oss var särskilt hungriga, så vi gick en promenad i solskenet på Stumholmen i stället. Därefter letade vi oss fram till kyrkan Ulrica Pia, utanför vilken Gubben Rosenbom finns placerad. Lunch åt vi så småningom uppe i stan och efter maten gick vi tillbaka till Marimuseum, eftersom jag ville handla i presentshoppen. Tillbaka upp i stan, gick vi till biografen för att köpa biljetter till A star is born. En fika blev det också.

Eftersom vi skulle gå på bio, sökte vi upp en godisaffär. Jag tror den hade namnet "Smått & gott" och det är utan tvekan den snyggaste godisaffär jag har sätt. Godiset var ordnat i färgordning. Som vanligt slog vi på stort och lyckades spendera hela 19 kronor tillsammans på vårt godis.

Innan vi åkte hem på söndagen, gick vi tillbaka till Ulrica Pia-kyrkan, eftersom vi hade läst att den riktige Gubben Rosenbom finns inne i kyrkan och vi kunde ju inte lämna Karlskrona utan att ha sett honom.


1 kommentar: