tisdag 16 oktober 2018

En utflykt att minnas

Varannan lördag har blivit synonym med utflykt. Jörgen och jag är på tu man hand. Vi packar trangiaköket, något att tillaga/värma, fika och så ger vi oss iväg någonstans. Det som är så skönt med de här lördagarna, förutom det uppenbara att vi är tillsammans, är att all typ av jobb är bannlyst.

Hittills har våra utflyktsmål tagit oss till skogar av olika slag. I lördags gjorde vi något nytt. Vi körde åt sydväst, ner till Falsterbonäset och gick tur och retur Ljungen - Falsterbo fyr.

När jag var liten, åkte hela familjen till Falsterbo om somrarna för att bada. Vi åkte tidigt på morgonen, parkerade vid Falsterbo golfklubb (bara ett stenkast från fyren) och gick ner till stranden. Det är troligtvis närmare 30 år sedan jag var där senast med ett undantag. Jag och några klasskamrater var i de här trakterna och tältade (ja, jag tältade faktiskt!) en natt för att vara på plats tidigt och titta på flyttfåglar. Jag har för mig att vi såg bivråk.

Det var svårt att tro att vi är i mitten av oktober. Runt tjugo grader varmt. Vi såg ett par barn som iklädda endast badbyxor lekte på stranden, som om det vore mitt i sommaren. Det var härligt att gå i sanden längs stranden, göra ett stopp för att äta lite mörk choklad, se 15 röda glador på sin flytt söderut samt även, tyvärr, gå förbi en död säl, som låg och guppade i strandkanten.



1 kommentar:

  1. Lite mörk choklad och 15 röda glador, eftersträvansvärd kombo.

    SvaraRadera