fredag 19 juli 2019

En julivecka

Sommarlovet började konstigt. Jag kan inte sätta fingret på vad som varit knas. Det har känts som att det har varit många måsten. Dödsfall i släkten. Tråkigt hälsobesked i familjen. Jag har haft svårt att slappna av och komma till ro. Visst har det varit skönt och roligt med sommarlov. Barnen och jag var med Jörgen, E och K på Zoo i Köpenhamn en dag. Jörgen och jag gjorde en lång vandring Blentarp - Sövde - Snogeholm och tillbaka på midsommarafton. Det har varit fler aktiviteter på agendan men det känns som om jag har glömt det mesta.

Den här veckan har det dock känts som om jag har kunnat omfamna sommarlovet ordentligt. Det har varit en rolig vecka.

I måndags träffade jag Irene. Vi gick i parallellklasser på gymnasiet men kände inte varandra särskiilt väl då. Tack vare Facebook har vi blivit vänner på senare år. Vi tillbringade dagen tillsammans i Lund. Det började med en promenad till Botan och på vägen lyckades vi hitta några små gränder med underbara hus och ljuvliga stockrosor i långa rader. Det visade sig att Irene och jag båda tycker om stockrosor (och även dahlior skulle det visa sig senare ... vi tycker helt enkelt om vackra blommor) och att fotografera dem. Efter lunch i Botan och en titt i växthusen, hittade vi fler blommor att fotografera. Glass på Glasskulturen hann vi också med, innan vi åkte hem till mig, där Jörgen gjorde oss sällskap till middagen. Kvällen gick i ett flygande fläng med trevliga och intressanta samtal.

Måndagen förde även med sig ett samtal från en vän och kurskamrat från Skogistiden. Det gjorde mig mycket glad att återuppta kontakten igen.

Dagen efter hade Jörgen och jag inte några färdiga planer. Jag föreslog att vi skulle åka till Helsingör. Det var soligt och varmt och även lite blåsigt. Det blev smörrebröd och en öl till lunch och därefter ett besök på Kronborgs slott. Ingen av oss hade varit där förut. När vi kom tillbaka till Lund på kvällen, köpte vi falafel. De var ett misstag. Den var inte god. Inte alls god! Det måste ha varit ett olycksfall i arbetet. Det är alltid långa köer till det falafelstället och det kan inte vara så att folk gillar falafel som inte smakar någonting alls.

I onsdags gav vi oss ut för att köpa prylar som behövs inför vår tältnatt nästa vecka. Jag ska erkänna att jag faktiskt ser fram emot det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar