fredag 19 juli 2019

Forskningsobjekt

Under 90-talet var pappa med i en forskningsstudie, som heter Malmö Kost och Cancer. I våras fick jag ett brev från SUS i Malmö. De sökte barn och barnbarn till deltagare i Malmö Kost och Cancer för en studie, som heter Malmö Offspring Study. Det lät intressant, så jag anmälde mig till det.

De två första dagarna i juli var jag på SUS i Malmö för provtagningar. Den första dagen skulle jag komma dit fastande. Jag fick lämna blod till en mängd prover. Jag fick information om hur jag skulle fylla i en kostdagbok de kommande fyra dagarna. Under det kommande dygnet skulle även EKG och blodtryck mätas, så jag kopplades till mätinstrument. Gustav tyckte att det såg ut som om jag hade en bomb på mig, när jag kom hem. Till dag två skulle jag dessutom ha med mig all natturin samt avföringsprover.

Blodtrycket mättes två gånger i timmen och då förväntades jag stanna upp och vara stilla medan mätningen gjordes. Jag trodde att det skulle vara omöjligt att sova, när blodtrycksmanschetten tryckte om armen. Det visade sig att det gick att sova. Jag fick nog åtminstone fem timmars sammanhängande sömn den natten.

Dag två gjordes en massa mätningar och undersökningar. Ultraljud på hjärtat. Någon typ av undersökning av blodkärl i halsen (med ultraljud, tror jag). Aortans elasticitet mättes liksom hur flödet i vänster pekfinger påverkades av syrebrist. Jag fick även göra kognitiva minnestester.

Mina provresultat visar att det mesta är normalt. Mitt genomsnittsblodtryck under 24 timmar var 114/72 och det kan jag sannerligen inte klaga på. Nu har det blivit rätt med medicinen. De värden som behöver kontrolleras igen inom 6-12 månader är kolesterolvärdet, LDL-kol onda samt kreatininvärdet.

Jag blev tillfrågad om jag vill delta i en annan studie. Den heter BioFinder och handlar om alzheimers. Jag ska i så fall ingå i en frisk referensgrupp. Jag tackade ja till det och den första undersökningen är i september. Förhoppningsvis är min hjärna tillräckligt frisk för att kunna delta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar