torsdag 18 oktober 2012

Jag kan också stava till idiot

Det är inte bara Gustav som kan stava ordet "idiot". Det kan jag också och det har jag nytta av i det här inlägget, eftersom jag stötte på en idiot i trafiken igår på väg hem från jobbet.

Jag närmade mig en tvåfilig rondell. Vid infarten till rondellen kan man välja högerfilen, om man vill svänga till höger eller köra rakt fram i rondellen, eller vänsterfilen, om man vill köra rakt fram eller svänga vänster i rondellen. Om detta informeras det tydligt, både med skyltar och med målade pilar i körbanan.

Jag skulle rakt fram och valde att ligga i högerfilen. Innan jag körde in i rondellen, stannade jag för att släppa fram de bilar som redan är inne i rondellen. När det var fritt fram, började jag köra. Och jag är ju evigt tacksam att jag höll låg fart och att jag var uppmärksam.

Till vänster om mig fanns nämligen en bil med en bilförare som antingen fått körkortet i cornflakespaketet och således inte hade en aning om att det finns trafikregler eller så förstod hen inte skyltningen eller så var hen helt enkelt en idiot. Hen bestämde sig att svänga höger i rondellen från vänsterfilen och den färden gjordes mitt framför nosen på min bil.

Det kom några riktigt långa eder ur min mun och jag retar mig på att jag inte kom mig för att hänga mig på tutan men jag prioriterade att bromsa.

En gissning om vilket bilmärke det var på bilen? Jo jo, just det, det var en BMW! Jag kan ju säga att mina fördomar mot (alldeles för många) BMW-förare både bekräftades och cementerades i och med gårdagens händelse.

3 kommentarer:

  1. jamen, så är det ju! det händer, fast till ytterlighet sällan, att en BMW faktiskt stannar vid ett övergångsställe, men då brukar jag anta, att den bilen har levererats med allvarligt fabrikationsfel

    SvaraRadera
  2. Jag har extrema fördomar när det gäller just BMV bilar och undrar om det ingår ngn form att idiotkurs när man köper en bil at just det märket ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. BMW-förare förnekar sig sällan men det finns undantag. Jag känner en BMW-ägare (förvisso en jobbil) som inte alls passar in i min BMW-ägarmall.

      Radera