fredag 29 januari 2016

Besvärliga bussar

De allmänna kommunikationerna har inte samarbetat med mig idag. Som tur är har de inte varit helt omöjliga. Jag har kommit fram, i 50% av fallen i tid, men det har varit med visst besvär.

I morse kom lokalbussen inte som den skulle klockan 6:26. Jag är på plats fem minuter innan bussen ska gå, så jag vet att jag inte missade den. Jag känner dessutom igen flera av medresenärerna, som brukar åka med 6:26-bussen, och de var alla på plats vid god tid inför avgång. Nästa buss kom på utsatt tid, 6:33, och jag hann med en minuts marginal med bussen jag skulle byta till. Det intressanta är att i Skånetrafikens app står det att bussen gick i tid och på en fråga till Skånetrafiken fick jag till svar att de inte har hört något om att det varit något problem med den turen.

På hemvägen var bussen försenad. Den kom in på busstationen 13 minuter efter tidtabellens avgångstid. Och sedan blev den stående. Chauffören talade i telefon, inte privat utan med trafikledningen, eftersom han var försenad och för att dörren fram i bussen inte gick att stänga ordentligt. När telefonsamtalet var avslutat väntade en lång kö passagerare på att få komma ombord. De skulle till en massa konstiga destinationer, vilket ledde till ett hektiskt knappande från chaufförens sida, så att de fick rätt biljetter. Var och varannan gång gjorde han fel och måste börja om. När vi väl kom iväg var vi 20 minuter försenade, om det räcker.

Bussdörren fram var mycket riktigt inte helt stängd. Den hårda vinden blåste upp den så att det var en 5-10 cm bred glipa. Det resulterade i att det var allt annat än tyst i bussen och det blev även lite kallt (dock inte så kallt som jag befarade att det skulle bli).

Vid ankomst till Lund stod turen på min sida. Jag behövde bara vänta någon minut på lokalbussen som skulle ta mig sista biten hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar