söndag 3 januari 2016

Sista projektet 2015

När jullovet började, startade jag årets sista stickprojekt. Jag använde ett mönster, som jag använt flera gånger förut, för att sticka ett par vantar, ett par Chevalier mittens. Jag hade ett par i grått liggande här hemma och nu ville jag sticka ett par röda. Båda paren skulle bli en födelsedagspresent till min mycket goda vän, S.

Jag gick till min LYS här i Lund, Sländan, för att köpa garn ett par veckor innan lovet började. Till de här vantarna vill jag använda DROPs Lima, som är ett underbart garn. Tyvärr hade Sländan inte det garnet inne, så jag fick i stället ge mig ut på Internet och leta. Som vanligt beställde jag lite mer garn än det jag letade efter. Förutom det röda Lima-garnet blev det även två nystan i brunt av samma garn. Det stickar jag just nu Chevailer mittens till mig själv av. Jag beställde även garn till ett par andra vantar samt ett par pulsvärmare.

Mönstret till Chevalier mittens hittar du på ravelry.com och jag vill minnas att det är ett gratismönster. Du behöver två nystan och stickor 3,5 mm. Det funkar också att använda stickor 4 mm. Jag stickar vantarna på rundsticka (80 cm) med magic loop-tekniken men det borde gå att sticka även på strumpstickor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar