lördag 23 januari 2016

Bortglömd PIN

Hur är det ens möjligt att glömma en PIN-kod, som man använder i stort sett dagligen? Det hände mig igår och det är frustrerande.

Jag handlade i den lokala mataffären och stod i kassan redo att betala. Kortet satt i apparaten och jag lyfte handen för att slå in den fyrsiffriga koden. Just då är det något som, i ögonvrån, fångar mitt intresse. Det handlar om en bråkdel av en sekund men det var tillräckligt för att PIN-koden skulle försvinna spårlöst ur mitt medvetande.

Efter två försök att återkalla minnet av ordningen på de fyra siffrorna gav jag upp och betalade med ett annat kort. Väl hemma igen ringde jag för att beställa en ny kod. Medan jag väntar på den (faktiskt på både ny kod och nytt kort) kan jag, som tur är, fortsätta att använda kortet. I stället för PIN använder jag körkortet. Lite mer omständligt men det funkar.

Svaret på den inledande frågan har jag emellertid inte kommit närmare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar