söndag 3 januari 2016

Ploppen som försvann

Jag har ett par örhängen, som jag alltid använder. Jag fick dem för ungefär femton år sedan av barnens pappa strax efter att vi hade träffats. Jättefina och jag tycker mycket om dem.

Jag brukar ta ur dem ur örsnibbarna, när jag ska tvätta håret. Varje gång är jag lite orolig att jag ska tappa "ploppen" och att den ska försvinna någonstans i badrummet. Det har ännu inte hänt. Idag bestämde jag mig för att inte ta av örhängena i badrummet utan på ett nytt ställe, vid skänken i vardagsrummet.

Givetvis tappar jag ploppen, när jag tar av det första örhänget. Jag kan inte ens påminna mig, när jag faktiskt tappade en plopp senast och den där oron jag känt i badrummet har varit i onödan. Tills idag och då var jag som tur var inte i badrummet.

Men en plopp kan ju försvinna var som helst och idag försvann den. Jag hörde aldrig att den föll ner på golvet utan trodde att den hade fallit på duken som ligger på skänken eller ner i adventsljusstaken. Jag letade och letade men förgäves.

När jag hade tvättat håret, återkom jag utrustad med en ficklampa. Jag lyste på golvet under skänken, även om jag var övertygad om att ploppen inte låg där. Och det gjorde den ju inte heller. Jag sökte igenom adventsljusstaken igen och duken (inte hela men där jag tänkte att ploppen kunde ha hamnat). Men den var borta!

Lite uppgivet tittade jag på mitt nu icke-kompletta par örhängen, som låg allra längst till vänster på duken på skänken. Och där, tillsammans med örhängena, låg ploppen!!! När jag tappade den, lade den sig tillrätta precis där jag hade tänkt att lägga den tillsammans med dess örhänge. Duktig liten plopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar