fredag 1 januari 2016

Ett nytt år

Så ska man vänja sig vid att skriva 2016.

Nyårsafton blev en lugn kväll. Jag åkte in till Malmö och hälsade på pappa. Vi åt middag, pratade tittade på Gareth Malone's Great Choir Reunion på BBC Two och så gick vi och tittade på fyrverkeriet vid Stadsteatern. Då hade vi sällskap av I, som pappa har lärt känna på språkcaféet, där han är volontär ett par gånger i veckan.

Fyrverkeriet var helt fantastiskt. Emellanåt kändes knallen från explosionerna i hela kroppen. Det var vackra färger och figurer i härlig följd. Det var helt klart värt att gå ut så sent i regnet och vara bland en massa okända människor i olika stadier av berusning.

När vi kom hem, drack vi varm choklad och åt pepparkakor, innan jag stupade i säng vid 2-tiden.

I morse lät pappa mig sova tills jag vaknade vid 9-tiden och då gick vi ut på en lång promenad. Strax under sex kilometer på precis över en timme. Det var skönt! Lång frukost och vid 13-tiden begav jag mig hemåt. Det var ganska folktomt, både i Malmö och i Lund.

Eftermiddagen tillbringade jag på soffan med en bok. Årets första bok är utläst. Det blev Murder bag av Tony Parsons. Det är en engelsk deckare om en seriemördare och den är både spännande och välskriven. Jag hoppas att det kommer fler böcker om kriminalassistent Max Wolfe. Jag brukar inte minnas särskilt mycket av de deckare jag läser. Från den här kommer jag dock att komma ihåg hur man effektivast skär halsen av någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar