söndag 3 januari 2016

Födelsedagslördag

Igår fyllde Oskar sex år och jag ska inte ens försöka beskriva hur det känns att han är nu har nått skolålder. Snart är förskoletiden över. Han är inte någon liten pojke längre.

Oskar hade specifika önskemål för sitt födelsedagsfirande. Det skulle vara ett vuxenkalas och han ville ha en kaka med nötter på. Han hade lite bryderi med vilka som skulle få komma till hans vuxenkalas. Mormor och morfar kunde ju inte komma, eftersom de inte har bil och de vet inte var pappa bor. Jag försäkrade honom om att båda de sakerna skulle vi lätt kunna lösa.

Det tog desto längre tid att komma fram till vad det var för kaka han ville ha. Jag trodde först att han menade någon typ av kaka, vilken som helst, med nötter på. Jag visade honom några exempel men han framhöll att det skulle vara en kaka med nötter på ... alltså precis det som fanns på bilderna jag visade honom. Förvirrande, tyckte jag, men så sade han att det skulle vara "en sån kaka som du bakar". Då förstod jag att han ville ha en Britatårta!

Igår morse var jag uppe tidigt och bakade bröd och en Britatårta. Halv ett hämtade jag upp mamma och vi körde till Dalby, där vi hämtade pappa vid busstationen och sedan åkte vi hem till M och barnen. Oskar var redan i full gång med att bygga ihop den LEGO-rymdstation han hade fått av sin pappa.

Vi åt lunch tillsammans innan det var dags för Oskar att öppna resten av sina paket: böcker, spel, pennor, Minecraft-prylar.

Det var inte bara Oskar som skulle firas igår. Min utan tvekan närmaste vän, S, fyller år idag och det firades igår. Vi har känt varandra sedan gymnasiet och det är alltid lika underbart att träffas. Det bjöds på mycket god mat och trevligt sällskap. Det var S, som fick de röda och grå Chevalier mittens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar