måndag 27 juni 2016

Blandband

Mitt allra första blandband gjorde jag, när jag var omkring tio år gammal. Jag hade så smått börjat tjata om att jag ville ha musik på skiva och pappa tyckte att jag skulle spela in musik på kassett från radion. Tio år gammal, hemma från skolan för att jag var sjuk, satt jag framför radion redo att spela in låtar och det blev några stycken. Engelska titlar, som jag inte alls kunde stava till.

Det blev många, många, många blandband efter det. Jag lyssnade på Tracks på P3 och spelade in de låtar jag gillade. När jag gick på högstadiet, lyssnade jag på CNS och MCB, som var närradiostationer i Malmö. Fler låtar spelades in.

Jag började så smått köpa LP-skivor, när jag var 11 år. Kan idag inte minnas om den första var Gyllene Tiders Moderna tider eller Human Leauges Dare. I början av 90-talet tog CD-skivorna över ... och jag måste köpa LP-favoriterna på CD också. Alla LP-skivor jag köpte, spelade jag in på kassett, eftersom kassetten var lättare att bära med sig. Och så småningom kom Freestylen (Walkman) och då måste ju musiken finnas på kassett. Det blev en massa blandband också, de bästa låtarna från olika skivor.

Vid något tillfälle trasslade kassettspelaren sönder ett kassettband. På det fanns Duran Durans album Arena och Culture Clubs singel Do you really wanna hurt me. Jag hade ingen av dessa skivor så jag blev jätteledsen. Pappa fixade ett reparationskit och lyckades få kassetten i spelbart skick igen.

1990, när jag läste på Skogis och bodde på elevhem i Garpenberg, lyssnade jag på radioprogrammet Bommen på söndagskvällarna. Det fanns även ett program som hette Live, som sändes direkt efter Bommen. Jag spelade in hela programmen på kassett. Jag hade en kassettbandspelare med dubbla kassettdäck. På måndagen spelade jag över alla låtar på en tom kassett (bort med allt prat).

Med åren blev det alltså en massa kassettband. Jag sparade dem ganska länge men till slut, i samband med någon flytt, förpassades de till soptippen.

Idag är det så mycket enklare med Spotify. Med bara några knapptryckningar skapar jag snabbt nya spellistor och det har gjort att jag återigen har börjat lyssna på musik. Jag är ganska ordentligt fast i 80-talsmusiken och det är så roligt att återuppliva gamla musikminnen.

2 kommentarer:

  1. Och allt detta försiggick utan att jag märkte det ...

    SvaraRadera
  2. Minns hur man satt vid radion redo att trycka på stoppknappen i precis rätt läge för att få med så mycket som möjligt av låten men slippa pratet. Allt det jobba man la ner och nu - säger bara Spotify även om det inte riktigt är samma sak som musik på vinyl/CD

    SvaraRadera