torsdag 23 juni 2016

Trädkojan med många våningar

Den senaste tiden har jag varit på jakt efter böcker, som kan falla Gustav i smaken. Det senaste året har han läst Dagbok för alla mina fans-serien med stor behållning. Nu har han läst alla delarna och han har haft svårt att hittat något nytt, som han tycker om.

Gustav läser bra, mycket bättre än förväntat för sin ålder, enligt hans lärare. Han tycker tyvärr att det är tråkigt att läsa, säger han, vilket jag mest tolkar som att vi inte har hittat rätt sorts böcker till honom. Han är inte intresserad av fotbollsböcker eller spänningsböcker. Deckare för barn gillar han inte heller. Vi har prövat både Lasse Maja-böcker (tvärnej) och gotlandsdeckare av Anna Jansson (är väl lite okej).

Så bad jag då om hjälp på biblioteket härom dagen och vi kom hem med Vår trädkoja med 13 våningar av Andy Griffiths (text) och Terry Denton (bild). Den påminner om Dagbok för alla mina fans-böckerna med sina många illustrationer. Det är ingen liten bok, utan närmare 250 sidor lång, men Gustav slukade den på en dag.

Idag åkte vi ner till biblioteket igen för att hämta sommarbokslappar. Barn som läser sex böcker under sommaren och skriver en kort recension får en bok, när sommaren är slut. Jag tittade i katalogen för att se om nästa del i serien om trädkojan, Vår jättestora trädkoja med 26 våningar, fanns inne - och till min förvåningen fanns den på hyllan. Gustav hade nog helst satt sig ner direkt, på biblioteket, för att börja läsa den.

Efter lunch körde jag barnen hem till deras pappa. M satt i solskenet på framsidan av huset. Gustav försvann in och Oskar försvann iväg på sin sparkcykel. M och jag pratade en stund. När jag skulle säga hej då till Gustav, hittade jag honom på golvet i hallen, precis innanför ytterdörren. Han låg raklång på mage på golvet och läste vidare om äventyren i trädkojan.

1 kommentar:

  1. Han är sin mormors dotterson, ingen som helst tvekan, den saken är klar.

    SvaraRadera