måndag 27 juni 2016

Var fanns tvättstugan i Umeå?

... eller "Några tvättstugor jag minns ... eller inte".

Tvätt står på schemat idag och medan jag vek det sista började jag fundera på tvättstugor jag tvättat i genom åren. Och när jag kom till studietiden i Umeå, så kan jag för mitt liv inte komma ihåg en enda tvättstuga. Men det måste ha funnits tvättstuga på Historiegränd, Fysikgränd och på Gluntens väg. Jag kan ju inte ha klarat mig utan att tvätta i 2,5 år. Men min hjärna bjuder inte på en enda minnesbild. Tvättstugan i Uppsala kan jag emellertid se framför mig. Den var mörk och dammig.

I Fors ... nej, det minnet är också raderat. Däremot så minns jag tvättstugan i Grängesberg. Det var långt att gå. Det var knappt lönt att gå hem mellan varven. Tungt och bära var det också, så det fick M göra. På Timmermansvägen i Ludvika låg tvättstugan också i ett annat hus, dock inom rimligt avstånd.

Tvättstugan i Östhammar har jag inte glömt. Den var trevlig. I och med flytten till Alunda fick vi egen tvättmaskin och det hade vi i Högsby, Mönsterås, Kävlinge och Dalby också. Under stoppet i Landskrona, mellan Mönsterås och Kävlinge, var det åter gemensam tvättstuga som gällde. Den var enormt stor och där fanns det stora torkrum att hänga tvätten i.

Här i Lund är det gemensam tvättstuga som gäller. Vi är nio hushåll som delar på den.  Den ligger nära, bara en trappa upp. Jag kan i stort sett gå upp när som helst och boka en tvättid. Det finns för- och nackdelar med gemensam tvättstuga liksom med att ha egen tvättmaskin. Jag kan faktiskt inte säga vilket av alternativen jag föredrar.

1 kommentar:

  1. Gemensam alla gånger! Jag tumlar inte gärna, vill släthänga, och var gör man det hemma i lägenheten?

    SvaraRadera