lördag 18 juni 2016

Ett skolår läggs till handlingarna

Den här vårterminen går till historien som "den oändliga". Betygen var satta och ändå fanns det en lång rad lektioner att fylla med meningsfulla aktiviteter. Terminen ville liksom aldrig ta slut. Jag har nog aldrig varit med om att ha sommaravslutning så sent som den 15 juni.

Dagen före avslutningen var min mentorskollega, A, och jag i Ystad med vår klass. Segling stod på agendan, precis som för ett år sedan, men i år hade vi inte vädrets makter på vår sida. Det blåste lite för mycket, så A ställde in seglingen och fixade en stadsorientering i stället. Det var inte bara det att det blåste. Det började även regna. Inte bara lite duggregn utan rejält, vilket ledde till att vi tog tåget tillbaka till Tomelilla en timme tidigare än beräknat ... och då var vi rejält blöta.

På avslutningsdagen följde Oskar med mig till jobbet. Det blev en dag, som han var mycket nöjd med. Han var med i aulan och tittade och lyssnade på musikprofilelevernas (år 8) föreställning. Han ritade stora delar av vårt solsystem på tavlan i klassrummet medan min klass var ute på ett selfieuppdrag. Han fick kontakt med en av eleverna i min klass, M, och visade honom sin bok om Saturnus och det slutade med att Oskar satt i Ms knä den sista stunden innan betygsutdelningen

På torsdagen skulle det skrivas omdömen men av det blev intet, eftersom Infomentor olägligt uppdaterades. Ingenting var sig likt och det fanns inte garantier för att de omdömen som skrevs skulle finnas kvar. Jag hade skrivit mina omdömen redan den 7 juni och fick lite lätt panik, när jag först inte kunde lokalisera dem i allt det nya. Men de fanns där. Det var gemensam lunch och på eftermiddagen bjöd G, som går i pension, på mumsig tårta. I övrigt fylldes dagen med att titta på film om Nya Infomentor och städning.

Den sista arbetsdagen blev speciell. Mitt arbetslag samlades på Ystad Saltsjöbad för frukost - och vilken frukost det var! Det fanns nästan för mycket gott att välja mellan så hjärnan fick kortslutning. Jag åt egg benedict för första gången, absolut inte sista, två smörgåsar samt en amerikansk pannkaka med nutella. Efter maten följde fotmassage för mig och Å. Så underbart. Dofterna från den behandlingen bar jag med mig resten av dagen. Resten av förmiddagen ägnade de andra åt bad medan jag hittade det mest underbara rum jag någonsin sett och där tillbringade jag ett par timmar med underbar utsikt ... och en stickning.

Detta rum. Så stort. Så ljust. Fyllt med bekväma dagbäddar. Längst ner en fönstervägg mot havet. Här hade jag lyxen att få vara i stort sett själv. Jag ville packa ner det här rummet och ta med det hem.


Strax efter lunch begav Å och jag oss tillbaka till Tomelilla. Resten av gänget åkte vidare till Malmö för fortsatt samvaro. Tillbaka på jobbet, ägnade jag och J tid åt att räkna böcker och planera hur NO-undervisningen ska läggas upp för att vi ska kunna utnyttja böckerna maximalt. Vid 14-tiden tackade jag för mig och begav mig mot Dalby för att hämta barnen på förskola och fritids.

Sommarlovet hade börjat!

1 kommentar: