onsdag 22 juni 2016

RISK och Pildammsparken

Gårdagens regn hade bytts till sol och värme idag på morgonen. Min onda rygg hade mirakulöst blivit mycket bättre under natten. En öm punkt kvar men annars var jag i stort sett helt tillbaka i mitt vanliga rörelsemönster.

På dagens agenda stod en tur till Malmö för att träffa morfar. Jag hade tänkt att vi skulle ta bussen ner till stationen och sedan första, bästa tåg till Malmö - alltså inte passa en massa tider (låter mycket olikt mig, jag vet!). Men Oskar hade andra planer. Han ville åka buss hela vägen, inte tåg, så jag fick göra som jag brukar, planera resan med hjälp av Skånetrafikens app.

Några veckor innan skolavslutningen, lovade jag barnen att de skulle få en sommarlovspresent i form av spelet RISK. Jag beställde spelet och det kom i god tid men det har inte blivit av att jag har tagit fram paketet. Barnen tycks också helt ha glömt bort det där med sommarlovspresenten. Idag fick paketet följa med till morfar och barnen blev glada, när de fick se vad det var.

Det måste ha varit i ett ögonblick av total galenskap, som jag fick för mig att det vore en bra idé att ge barnen det här spelet. Det kommer troligtvis att dröja länge, innan de kan spela det på egen hand. De kommer alltså att behöva min hjälp och detta är inte ett spel som jag tycker är särskilt roligt att spela. Men, vem vet, jag kanske ändrar mig på den punkten.

Jag kunde inte låta bli att småle, när jag började läsa häftet med instruktioner/regler. Det står så här: Du behöver inte hålla en massa regler i huvudet för att spela RISK... Är det ett skämt, eller? Vi valde att spela den enklare spelvarianten och det var åtta (!) sidor att läsa om vad en spelare ska göra, när det är hens tur. Barnen tyckte att det var roligt att spela och ännu roligare hade de senare på eftermiddagen, när de ställde upp allt infanteri, kavalleri och artilleri över hela spelplanen och hittade på en egen lek.

Efter spel och lunch, gick vi en promenad i Pildammsparken för att köpa glass, som vi sedan åt på åskådar"läktaren" i Pildammsteatern. Gustav och Oskar sprang varv på varv i kullarna runt teatern, när deras glass var uppäten. Vi tog varvet runt den stora dammen i sakta mak med flera vilopauser. Morfar har dubbla problem med ryggen, spinal stenos och diskbråck, och behöver sitta ner med jämna mellanrum.



Oskar bestämde att vi skulle åka buss hem också, så det gjorde vi, alla tre lite trötta efter en fin dag med morfar.


1 kommentar: