lördag 18 juni 2016

Stickat under våren

Bloggen har legat i dvala. Statusen för mitt läsande är under all kritik. Stickandet har det också varit knackigt med men jag har hunnit med några alster under våren.

Jag stickade Pippitröjor till barnen, en grön till Gustav och en röd till Oskar, enligt deras önskemål. Förr stickade jag nästan enbart tröjor. Numera stickar jag nästan aldrig tröjor och de här två påminde mig om varför. Det tar en evighet att bli klar med en tröja. Och en slätstickad tröja är rena rama sömnpillret. Men de blev fina (om jag får säga det själv).

Tröjorna är stickade i ett bomullsgarn som heter Flox.



Pappa önskade sig strumpor för ett tag sedan. Jag stickade för ett par år sedan ett par raggsockar av garnet Frost och dessa sockar tycker han mycket om, så jag stickade två par till.

Mössor har jag stickat, en blå till mamma och en grön till mig. Varför jag gjorde en till mig själv vet jag inte. Jag använder ju aldrig mössa. Men den kan kanske vara bra att ha.

Mönstret jag använder hittar du här. Jag använde garnet DROPs Baby Alpacka Silk och ett nystan räcker preciiiiis.


3 kommentarer:

  1. Superfina färdigstickningar! Jag kan förstå att du sällan har mössa, med ditt långa hår. Jag använder mest väldigt puffiga baskrar som tillåter mig att ha knut/svans. Jag känner mig lite galen, nu när Olas islandströja är klar planerar jag en lingarnströja till mig själv, på stickor 2,5 mm.

    SvaraRadera
  2. Fina stickningar. Jag önskar att jag hade tålamod att sticka tröjor men det tar ju sån tid...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så trååååkigt att sticka tröjor, kom jag på när jag stickade dessa.

      Radera