lördag 15 juli 2017

Gose is MIA


Barnen började morgonen med att leka kurragömma med alla sina gosedjur. Om jag förstår det hela rätt, så gick det ut på att de gömde gosedjuren för varandra på olika ställen här hemma. Så småningom gick jag upp för att göra frukost. När jag stod i köket, kom Gustav och sa:

- Mamma, jag har ritat en bild på vad som har hänt här idag på morgonen.

Jag följde med honom ut i vardagsrummet och på soffbordet låg en teckning. Oskars gosekanin, Gose, hade dött. Jag trodde först att det var en lek men förstod att så inte var fallet, när Oskar brast i häftig gråt. Han visade mig hur han under leken hade gömt Gose översta lådan i köket.

Han behövde inte säga mer. Jag förstod vad som hade hänt. Den lådan saknar bakstycke. Alltså hade Gose fallit ner bakom alla lådorna, var min slutsats. Jag försökte lyfta ut den översta lådan, så där som man gör: drar ut den fullt, lyfter lite uppåt ... men den tänkte inte alls lossna.

Då skickade jag ett nödmeddelande till Jörgen på Messenger. När han förstod att lådan inte ville göra som jag ville, ringde han till mig. Sedan följde ett samtal, där han beskrev olika sätt på vilka lådan kunde vara fastsatt. Det var knappar och fjädrar och jag vet inte allt. Inget av detta fanns på min låda. Jag fotograferade och skickade bilder. Till slut hittade jag en lite plastgrunka på insidan av fronten och den visade sig vara lösningen.

Fram med skruvmejsel och bort med lådans front. Sedan kunde jag låta lådan glida av medarna (heter det så?) och så tittade jag in och förväntade mig att hitta Gose.

Men Gose var inte där!!!

Jörgen frågade mig, om jag var säker på att barnen inte skämtade med mig. I det ögonblicket började jag fundera på, om han kanske kunde ha rätt. Å andra sidan, Oskars hjärtskärande gråt ... så bra skådespelare är han inte.

Jag började dra ut andra lådor i köket. Jag tittade i alla skåp. Och så tittade jag i en kartong, som står under köksbordet. Och där låg Gose!!! Jag skrattade så att jag grät. Det var länge sedan jag skrattade så gott.

Nu är ordningen återställd i köket. Hela den här cirkusen förde med sig att jag fick städat bakom lådorna. Där låg en massa smulor. Dessutom hittade jag en kniv och en osthyvel, som måste tillhöra den förre ägaren.

Och Gose? Han ligger fortfarande i kartongen under köksbordet ... och det tänker jag inte tala om för barnen!

1 kommentar: