söndag 9 juli 2017

Jag läser...

... en sommarfysikkurs, som heter "Inledande relativitetsteori". Så rolig. Så intressant. Så frustrerande utmanande!

Jag har ägnat veckan som gick till den första av kursens tre delar. Det har handlat om

  • Relativitet och klassisk mekanik
  • Ljushastigheten och
  • Relativ samtidighet






Jag har bekantat mig med begrepp som

  • Inertialsystem
  • Galileitransformation
  • Rumtidsdiagram
  • Invarianter
  • Brott mot galileiinvarians
  • Lorentzfaktorn
  • Tidsdilatation
  • Längdkontraktion
  • Synkronisering av klockor

Idag gav jag mig i kast med det första av tre slutprov. Åtta frågor som skulle besvaras. Tidsbegränsningen var 120 minuter ... men man kan göra provet ett obegränsat antal gånger. Fem av frågorna löste jag. Det tog tid men det blev rätt svar. Den sjunde frågan fick jag också rätt på men den sista frågan gäckade mig länge.

Det var intressant att inse hur mycket jag lärde mig på att göra fel och att sedan, efter mycket funderande och prövande, faktiskt komma fram till det rätta svaret.

1 kommentar: