onsdag 12 juli 2017

Sommar och sol

Det har inte varit så mycket bevänt med solsken den här sommar. Ingen direkt sommarvärme heller, för den delen. Men igår sken solen från en blå himmel och sommaren visade sig från sin bästa sida även om vinden inte kunde hålla sig borta. Barnen och jag körde ut på Österlen för att hälsa på min kollega Josefin, som bor i Ekeröd.

När vi kom dit, åt vi lunch med Josefin och hennes dotter V. Efter maten gick vi ut i trädgården och där var vi hela eftermiddagen. Barnen, som inte kände varandra sedan tidigare, hade mycket roligt tillsammans. Exakt vad de lekte vet jag inte, eftersom Josefin och jag satt och pratade med varandra. Något med tjuv och polis bör det ha varit, eftersom de låste in varandra i hundgården stup i kvarten.

Det gungades en del och vi tittade på och matade guldfiskarna i dammen.


Det är en fantastiskt fin trädgård att leka i med lekstuga, flera olika sorters gungor, sandlåda, gungbräda och en klättervägg ... och så massor av yta att springa runt på.

Det lektes även med mekano inomhus. Gustav byggde en robot, som fick namnet Paradis, och den lekte Oskar med.

Innan vi körde hemåt, blev det middag. Hamburgare på grillen och det visade sig att brödet jag hade haft med mig är alldeles utmärkt som hamburgerbröd. Det är ett bröd, som jag har bakat nu och då i säkert 20 års tid, men det har inte slagit mig att det skulle kunna funka till hamburgare ... men det gör det!


Oskar somnade i bilen på vägen hem men hade inga problem att somna, när det var dags att gå och lägga sig. I morse sov han till strax efter klockan sju, vilket är länge, så jag gissar att han blev trött igår.

Idag är ordningen återställd vädermässigt. Det regnar. Men det är inte kallt. Jag har varit hos optikern för att göra en synundersökning och beställa glasögonen. Valet stod mellan progressiva glas och läsglasögon. Optikern tyckte att det mycket väl kan räcka med läsglasögon i nuläget, baserat på mitt synfel samt hur jag beskriver hur jag upplever att jag ser. Han sade att när jag har tröttnat på att leta efter mina läsglasögon, då är det dags för progressiva glas.

Jag har bakat släta vetebullar (söta). Josefin bjöd på sådana till mellis igår och det är ju alldeles utmärkt att ha med sig bullar och frukt, när man åker på utflykt. Så nu har jag sett till att det finns även den typen av bullar i frysen.

Mitt pysselprojekt fortskrider och det ska bli spännande att se hur det blir, när det är färdigt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar