måndag 24 november 2014

Något som skrämmer mig...

... är att se ett inslag på Aktuellt om att vinterkräksjukan är på ingång. Jag HATAR vinterkräksjukan! Vidrigare sjukdom har jag inte varit med om - och det kanske jag ska vara glad för. Fast det är svårt att inse det, när vinterkräksjukan har en i sitt grepp.

Jag tycker att vi, jag och min familj, har haft vår beskärda del av vinterkräksjuka, minst en gång om året, ofta fler, sedan 2008. Under det senaste året har båda barnen blivit noga med att tvätta händerna och jag hoppas att det ska hjälpa till att hålla oss friska.


4 kommentarer:

  1. Hörde en sån där obegriplig rapport: ca 20% av toalettbesökarna tvättar inte hämderna efter förrättat ärende. Jar har haft den äckliga sjukdomen en gång och det räcker. Upp till kamp mot snuskisarna,

    SvaraRadera
  2. Jag är nog en liten slarver när det kommer till handtvättning vilket givetvis smittat av sig på mitt barn - självklart efter toabesök och innan matlagning men däremellan... Kan erkänna att det var som att komma till en ny värld när vi hade Linn på ECMO-IVAoch BIVA - mycke tvätta händerna blev det :-D
    Vi har *peppar peppar* inte haft vinterkräksjukan eller någon annan magsjuka i hemmet på många många år,trots att den gått på både förskolan och skolan om och om igen, tror senast var när Linn var runt ett - då alla utom jag drabbades :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så att vissa är immuna mot vinterkräksjukan och andra inte. Tvätta händerna inför matlagning och efter toalettbesök är en självklarhet även här. Vi behöver däremot bli bättre på att tvätta händerna, när vi har varit ute eller när vi kommer hem från jobb/skola/förskola. Sedan ligger det inte för mig att bli övernitisk och sprita allt och alla eller att totalsanera hela hemmet efter att någon har varit sjuk. Jag tror att man kommer långt med god handhygien.

      Radera
  3. Hua, nej den kan vi klara oss utan! Håller tummarna för det!

    SvaraRadera