onsdag 26 november 2014

Helt galet!

Ibland när jag sitter på bussen på väg hem från jobbet, kan jag inte låta bli att tänka att det är galet hur vi människor åker kors och tvärs. Där sitter jag tillsammans med andra i en avlång plåtbehållare på väg hem från mitt arbete. Hela samhället är fullt av bilar, bussar och tåg som transporterar folk till en annan plats än där de är just nu. Jag kan bara förundras, och förfäras, över att vi så ofta tycks vara på fel plats. Det kostar tid och resurser. Jag får lust att bosätta mig i en stuga i skogen och bli självförsörjande och aldrig behöva transportera mig någonstans igen.

1 kommentar:

  1. Jag tror det var Ivan Ilich som sa just det för länge sedan: det som utmärker nutidsmänniskan är att hon alltid befinner sig på del plats. Det var också han som kunde bevisa att den mänskligaste hastighet som finns är 25 km/tim, alltså som en snabb cykel eller en ämlig moped.

    SvaraRadera