måndag 24 november 2014

Färdigstickat

Det var ett tag sedan jag visade något färdigstickat i bloggen. Det har blivit några färdiga projekt under hösten.

Först ut är ett par hopplöst svårfotograferade yogasockar. Jag stickade dem till min pappa, som födelsedagspresent. De var inte färdiga till hans födelsedag. Då fick han garnet i present. De blev lagom klara till Fars dag i stället.

De är stickade i DROPs Merino Extra Fine, som är ett alldeles underbart garn, med stickor 3,5 mm. Två nystan à 50 g behövs. Mönstret finns hos DROPS Design (117-27).

Nästa projekt är fortfarande lite hemligt, eftersom det är en födelsedagspresent till någon som inte fyller år riktigt än. Det är en halsduk i ett ljuvligt garn, som heter Fleece Artist, som är en blandning mellan ull och silke. Färgen heter Pewter och den är så vacker.

Mönstret till denna Cerus scarf går att hitta på Ravelry (design av Hillary Smith Callis). Det är ett gratismönster.

I min version blev halsduken ca 160 cm lång och 15 cm bred. Den väger 156 g.

Så kommer jag till min femte Haruni-sjal. Den här gången i grått och den är till min goda, kära vän Sara. Sjalen är ingen hemlis. Sara vet om att jag gör den och har bett om uppdateringar, så jag kan skriva om sjalen och visa upp den även om den inte är överlämnad till Sara än.

Harunin är stickad i DROPS Fabel med stickor 4 mm och den väger 157 g. Jag stickar mina Haruni-sjalar större än ursprungsmönstret. I den här har jag upprepat varv 17-32 i Chart A sex gånger.

Mönstret till Harunin finns även det på Ravelry och det är ett gratismönster. Emily Ross står för designen.

Och så till det sista jag stickade klart. Det är en Fellowship The Shawl! och också detta kan hittas på Ravelry. Det är dock inget gratismönster. Amy Noelle Walker ligger bakom designen.

Jag stickade en Fellowship-sjal härom året men tyckte att den blev för liten, så jag gav bort den. Den här gången stickade jag den i ett garn som heter Rowan Pure Wool, i en härligt grön färg, med stickor 5,5 mm. Den färdiga sjalen väger 175 g.

När jag blev färdig med den här versionen av Fellowship the Shawl!, var jag först besviken. Men besvikelsen försvann, när jag hade spänt upp den och riktigt genomnöjd blev jag, när den var färdigblockad och jag kunde svepa den om mig. Den är helt perfekt! Och tur är väl det, eftersom jag helst inte vill sticka fler. Det är en ganska tråkig sjal att sticka.

1 kommentar: