söndag 20 mars 2011

Ett nystartat projekt : köksgardiner




Igår förmiddag gick hela familjen på en promenad, som tog oss in till centrum. Ett av målen för vår promenad var butiken, där vi hämtar ut postpaket. Tyget till mina köksgardiner hade kommit och så hade även paketet med gardinstänger och panelvagnar. Tänk, för bara knappt två veckor sedan visste jag inte ens att det finns något som heter panelvagn.

Jag beställde tyget på Stoff & Stil och var på jakt efter ett tyg som gick i grönt och ett som inte var helt vitt. På hemsidan hittade jag bomullsväv i nyanserna ljust limegrön och äggskalsvit och det föll mig i smaken. När jag öppnade paketet igår, drog jag lite efter andan, eftersom det limegröna tyget verkligen är limegrönt. Jag hade tänkt mig något som var lite mer gråaktigt. Framför mig såg jag de köksgardiner, som vi hade i Ingebo. När den initiala "chocken" hade lagt sig, kände jag att det skulle bli jättebra. Och nu kan jag säga att det kommer det att bli. De gröna gardinerna är nästan färdiga och hänger på plats i köksfönstret, så att jag ska kunna bestämma längden på dem, och det kommer att bli så bra!


Jag lyckades hitta min tygsax och min symaskin. Gardinsömnad är inte min starka sida. Sömnad överhuvudtaget är inte något jag känner att jag behärskar. Men fyra rektangulära tygstycken (=panelgardiner) ska jag kunna åstadkomma. Med hjälp av en tumstock, en blyertspenna och min tygsax lyckades jag klippa till tyget. Och med lite övertalning, som bland annat innebar att skruva av baksidan på symaskinen och "pilla lite" i dess innandöme, lyckades jag även få maskinen att sy både sick-sack och raksöm.


Det hade hunnit bli mörkt ute, innan jag kommit så långt att det var dags att mäta upp och sy kanalen för panelvagnen på de gröna gardinerna.
Idag ska de vita gardinerna fållas och få sina kanaler sydda. Sedan ska längden bestämmas och gardinerna ska strykas, innan de hängs på plats. Jag ska nog även putsa fönstret. I alla fall på insidan.

1 kommentar:

  1. Jag gillar förgen skarpt men vete sjutton om Paul skulle gå med på att släppa in den i huset *s*
    Kul att det gått såpass bra hitintills, nu är det bara resten kvar...

    SvaraRadera