måndag 28 mars 2011

Nu är det vår!


Nu vågar jag säga det. Våren är här! Visserligen har vi april månad framför oss med dess oberäkneliga väderomslag ... men nog är våren här alltid. Det där underbara vårljuset har vi redan haft en tid men nu börjar även temperaturen klättra uppåt. Idag värmde solen ordentligt.

I förmiddags var jag ute och promenerade med Stella, som är på besök. Det blåste friska (vår)vindar och jag både hörde och såg lärkorna över åkrarna. Och i gräset längs med gångarna kunde jag skymta tussilagon. På eftermiddagen, då solen värmde ordentligt, återvände jag till tussilagon och då stod den vänd mot solen i all sin härligt gula prakt. En liten nyckelpiga var också ute på upptäcktsfärd bland de vissna fjolårslöven.



Gustav ville inte ha jackan på sig, när vi gick hem från förskolan i eftermiddags. Han och Stella sprang omkring på gångarna tillsammans och återupplivade gamla minnen. Även om Stella börjar bli gammal så är det fart och fortfarande lite driv i hennes steg.





När är det vår? I Sverige används följande meteorologiska definition: Det är vår, när dygnsmedeltemperaturen har varit över noll grader sju dygn i följd. Vårtemperatur är det när dygnstemperaturen är över noll grader och, som sagt, efter sju dygn med vårtemperatur så är det vår. SMHI har ytterligare ett krav. Våren kan inte starta före den 15 februari. Vill du läsa mer om vårens ankomst kan du göra det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar