torsdag 31 mars 2011

Val McDermid - I mördarens nät


Jag gjorde ett kort besök på biblioteket förra lördagen och kom bl a ut med I mördarens nät av Val McDermid. Det är ett tag sedan jag sist läste något av McDermid och jag insåg att jag har glömt bort huvudkaraktärerna i hennes böcker. När jag började läsa I mördarens nät, kände jag igen Tony Hill men Carol Jordan tycks inte ha gjort intryck på mig. Jag tycker mig minnas att Tony Hill utsattes för hemskheter i en av böckerna.

McDermid är en av de författare som skriver så ruskiga berättelser att jag många gånger har funderat på hur det ser ut i hennes hjärna. Tänker hon ut alla hemskheter själv eller baserar hon historierna på autentiska fall, som hon sedan modifierar för att de ska passa hennes syften. Jag vet inte vilket av alternativen som är värst...

En titt i min läsedagbok ger vid handen att jag stiftade bekantskap med Val McDermid i januari 2000. Den månaden läste jag tre böcker av McDermid. Vilken som jag läste först ger läsedagboken ingen information om. Hittills har jag läst McDermids böcker endast på svenska.

Bibliografi (ej fullständig)

Serien om Kate Brannigan:
Dödslagen (1993)
I mördarens nätGlashus (1995)
Crackjakt (1995)
Blå gener (1997)
Stjärnspådd (2002)

Serien om Carol Jordan och Tony Hill:
Sjöjungfrun sjöng sin sång (1996)
Under ingrodda ärr (1998)
Den sista frestelsen (2003)
Andras plåga (2005)
Med gift i blodet (2008)
I mördarens nät (2010)

Övriga böcker:
Dödsdomen (2001)
Imitatören (2002)
Ett fjärran eko (2004)
Bounty : myteristens återkomst (2006)

I bibliografin, som jag hittade på Wikipedia, saknas I terrorns skugga (2007) och den ska så vitt jag kan förstå inordnas under rubriken "Övriga böcker". Vad den handlar om? Det minns jag inte. Om jag skulle ta mig för att läsa om den, skulle jag nog känna igen den. Det kanske saknas fler titlar men i så fall har jag inte läst dem.

När jag läser igenom listan ovan, minns jag med rysningar längs ryggraden Sjöjungfrun sjöng sin sång och Under ingrodda ärr. Jag minns inte handlingen alls men inom mig finns minnet av att det förekom ruskigheter i de böckerna. Blå gener minns jag också och hur fascinerad jag var av idén att det går att skapa liv helt utan inblandning av mäns bidrag.

Källor:
Val McDermid - Wikipedia
I terrorns skugga - AdLibris
I mördarens nät - AdLibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar