måndag 20 augusti 2012

Feeling hot, hot, hot!

Nu kom sommarvärmen! Och det med råge.

Det är den där tryckande hettan som jag inte alls tycker om. Så får man egentligen inte säga men jag gör det ändå. Jag gillar det I-N-T-E!!!

När temperaturen klättrar över 25 grader och uppemot 30 och solen gassar och det är i stort sett vindstilla, då mår jag inte bra. På väg hem från jobbet idag fick jag nästan panik. Det var så varmt. Svetten sprutade ur alla kroppens porer. Kläderna kändes som ett pansar. Det är inte skönt på något sätt.

Ja, jag vet, jag ska inte klaga. Snart kommer vintern, minusgraderna och snön. Och den gillar jag ju inte heller. Men inte ens då kommer jag att sakna den här hettan.

Om jag skulle lista årstiderna i den ordning jag gillar dem bäst så skulle våren komma på första plats. Jag älskar det härliga vårljuset, vårblommorna, trädens skira grönska, lärkan som drillar i skyn, den första fjärilen, häggen som blommar.

På andra plats kommer sommaren, om temperaturen håller sig runt 20-22 grader. Årets sommar har i många avseenden varit perfekt ur min synvinkel. Lagom varm för sommarklädsel (=bara armar och ben, inga strumpor i skorna) men inte för varm. Ömsom sol, ömsom regn.

På nästan delad andra plats kommer hösten. Höstfärger, klar luft och regnrusk. Det blir förvisso mörkare men man kan tända ljus och mysa inomhus.

På fjärdeplats kommer vintern. Vintern behövs för att längtan efter vår och sommar ska komma. Och visst, lite snö runt jul kan till och med jag gilla.

Till sist finns det en plats till ... typ 47:e plats och där hamnar återigen sommaren, när den är som de senaste dagarna, det vill säga hot, hot, hot!

Nu eftermiddag har det tack och lov börjat blåsa, så kanske finns det hopp om att det ska hinna svalna något inomhus innan det är dags att gå och lägga sig.

1 kommentar:

  1. håller med, de senaste dagarna har varit svåruthärdliga, även utan klädkod ...

    SvaraRadera